Dodano: 31.12.2024
3 min.

Czym jest ubezpieczenie kabotażowe?

Z tego artykułu dowiesz się:
Mężczyzna, który zdecydował się na ubezpieczenie kabotażowe w firmie Viabrokers.

Ubezpieczenie kabotażowe to kluczowy element działalności firm transportowych wykonujących przewozy na terenie innego kraju. Dzięki temu przewoźnicy mogą uniknąć wysokich kar i zabezpieczyć się przed kosztami związanymi ze szkodami powstałymi podczas transportu. Przeczytaj, dlaczego to ubezpieczenie jest niezbędne i jakie korzyści przynosi jego posiadanie.

Definicja ubezpieczenia kabotażowego

Ubezpieczenie kabotażowe to forma ochrony dla firm transportowych wykonujących przewozy na terenie innego kraju Unii Europejskiej lub EFTA niż ten, w którym są zarejestrowane. Przewóz kabotażowy oznacza świadczenie tymczasowych usług transportowych wewnątrz obcego państwa, np. polska firma przewozi towary pomiędzy dwoma miastami we Francji. Zmniejsza liczbę przejazdów bez załadunku (czyli tzw. pustych przebiegów), ponieważ pozwala na transport pojazdem zarejestrowanym za granicą. A tym samym zabezpiecza przewoźnika przed roszczeniami w razie uszkodzenia lub utraty ładunku podczas takiego transportu. Co ciekawe, nazwa tego rodzaju transportów pochodzi od Giovanniego Cabota - włoskiego żeglarza, który żeglował między portami tego samego kraju.

Zakres ochrony towaru w ubezpieczeniu kabotażowym w transporcie drogowym

Polisa kabotażowa chroni przewoźnika w różnych sytuacjach, które mogą wystąpić podczas realizacji przewozów na terenie innego kraju. W ramach tej ochrony najczęściej zawierane są:

  • Szkody na towarze – uszkodzenie, zniszczenie lub kradzież przewożonych ładunków.
  • Opóźnienia w dostawie – jeśli towar nie dotrze na czas z winy przewoźnika.
  • Błędy załadunku/rozładunku – koszty naprawy lub rekompensaty za uszkodzony towar.
  • Szkody wyrządzone osobom trzecim – np. kolizje lub wypadki na drodze.
  • Koszty prawne – pokrycie wydatków na obronę prawną i dochodzenie roszczeń.

Kiedy warto wykupić ubezpieczenie kabotażowe? 

Wielu przewoźników bagatelizuje ryzyko, sądząc, że standardowe OCP wystarczy. Tymczasem brak kabotażu w razie kontroli może skończyć się wielotysięczną karą. Polisa ta nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również zabezpiecza firmę przed poważnymi stratami, które mogą pojawić się niespodziewanie. Kiedy wykupić tę polisę? Odpowiedź na to pytanie ma nasza specjalistka od ubezpieczeń.

Ubezpieczenie kabotażowe to must-have dla każdej firmy przewozowej planującej transporty na terenie innego kraju. Nawet jeśli takie przewozy stanowią niewielką część działalności, warto zainwestować w polisę, by uniknąć wysokich kar i kosztów związanych ze szkodami.

Przepisy prawne dotyczące przewozów kabotażowych w UE

Warto wiedzieć, że ubezpieczenie kabotażowe jest obowiązkowe w niektórych krajach. Zasady przewozu w Unii Europejskiej określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z 2009 roku.

Wymagane dokumenty w kabotażu

Podczas realizacji przewozów kabotażowych niezbędne jest również posiadanie właściwej dokumentacji, która potwierdza legalność i prawidłowy przebieg transportu. Międzynarodowy list przewozowy (CMR) to kluczowy dokument, który świadczy o zawarciu umowy na przewóz towaru między przewoźnikiem a nadawcą. Dodatkowo każda operacja kabotażowa wymaga osobnego listu przewozowego (LP), który potwierdza przyjęcie przesyłki do transportu. Brak tych dokumentów może prowadzić do wysokich kar finansowych i problemów podczas kontroli drogowych.

Tydzień kabotażu - ile dokładnie trwa?

W trakcie 7 dni (tydzień kabotażu) dozwolone jest wykonanie tylko trzech transportów kabotażowych. Tydzień ten jest jednak liczony niestandardowo. Jego początek to moment zakończenia transportu międzynarodowego, a gdy minie 7 dni przewoźnik musi opuścić dany kraj. Nowy transport kabotażowy w tym państwie jest możliwy po upływie 4 dni. 

Kara za brak ubezpieczenia kabotażowego

Kary za brak ubezpieczenia kabotażowego mogą być bardzo dotkliwe, zwłaszcza w krajach takich jak Niemcy czy Francja. W Niemczech mandaty za naruszenie przepisów sięgają nawet 100 000 euro. Francja, oprócz wysokich kar, wymaga także przestrzegania przepisów o płacy minimalnej (Loi Macron). Włochy i kraje skandynawskie mają mniej rygorystyczne kontrole, ale brak polisy wciąż może prowadzić do problemów i zatrzymania transportu.

Jak wybrać odpowiedni kabotaż dla swojej firmy?

Aby wybrać odpowiednią polisę kabotażową dla swojej firmy, warto przede wszystkim dokładnie przeanalizować, w jakich krajach najczęściej realizowane są przewozy kabotażowe. Powinna być ona dostosowana do specyfiki danego rynku – np. w Niemczech priorytetem jest wysoka suma gwarancyjna. Warto zacząć od analizy tras i częstotliwości kabotażu. Jeśli przewozy są regularne, lepiej postawić na polisę o szerszym zakresie, obejmującą wiele krajów. Dla sporadycznych zleceń można wybrać polisę krótkoterminową, co obniży koszty.

Szukasz najlepszego ubezpieczenia kabotażowego? Zgłoś się do nas! Przeanalizujemy Twoje potrzeby, doradzimy, znajdziemy najkorzystniejsze oferty i pomożemy z wszystkimi formalnościami.

Jak oceniasz artykuł?
0.0 / 5
liczba głosów: 0