Dodano: 03.11.2025
3 min.
Edyta Gąsior. Specjalistka ds. contentu, copywriter Mielec.
Autor: Edyta Gąsior

Obowiązkowe OC biura rachunkowego - co obejmuje?

Z tego artykułu dowiesz się:
Ubezpieczenie OC dla biura rachunkowego.

Prowadzenie biura rachunkowego to ogromna odpowiedzialność. Każdego dnia zajmujesz się pieniędzmi i dokumentami swoich klientów. Wystarczy jeden błąd w rozliczeniu czy deklaracji, a mogą pojawić się problemy – kary z urzędu, niezadowolony klient, stres.
Właśnie przed takimi sytuacjami chroni ubezpieczenie OC biura rachunkowego. W artykule wyjaśniamy, co dokładnie obejmuje oc dla biur rachunkowych. 

Czy ubezpieczenie OC biura rachunkowego jest obowiązkowe?

Tak. Każde biuro rachunkowe, które prowadzi księgi rachunkowe lub zajmuje się rozliczeniami podatkowymi klientów, musi mieć polisę OC. Wymaga tego prawo – a dokładnie rozporządzenie Ministra Finansów. Brak ubezpieczenia może skutkować karą, ale przede wszystkim naraża Cię na ryzyko pokrywania roszczeń klientów z własnej kieszeni. Bez obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej to ty musiałbyś płacić za szkody. Te z kolei mogą być kosztowne.

Kto musi kupić OC biura rachunkowego?

Ubezpieczenie OC dotyczy wszystkich, którzy prowadzą działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obejmuje to:

  • właścicieli biur rachunkowych,
  • samodzielnych księgowych prowadzących działalność,
  • doradców podatkowych, jeśli wykonują czynności księgowe.

Jeśli więc prowadzisz księgi, rozliczasz podatki lub wysyłasz deklaracje w imieniu klientów – polisa OC jest dla Ciebie obowiązkowa.

Co obejmuje OC biura rachunkowego?

Ubezpieczenie OC chroni przed skutkami błędów popełnionych w trakcie wykonywania usług księgowych. Jeśli przez Twoje niedopatrzenie klient poniesie stratę finansową, odszkodowanie pokryje ubezpieczyciel. Najczęstsze sytuacje objęte ochroną to:

  • błędy w księgach rachunkowych, np. pomyłki przy ewidencji kosztów lub przychodów,
  • błędne rozliczenie podatków, np. zły VAT lub CIT,
  • spóźnione złożenie deklaracji z winy biura,
  • nieprawidłowa interpretacja przepisów,
  • błędy pracowników biura – nawet jeśli zawinił ktoś inny, Ty jesteś chroniony.

Przykład: jeśli Twój pracownik przez nieuwagę źle zaksięguje faktury, a klient dostanie karę z urzędu skarbowego, odszkodowanie może wypłacić ubezpieczyciel.

Jaka jest minimalna suma ubezpieczenia OC biura rachunkowego?

Minimalna suma gwarancyjna OC biura rachunkowego to 10 000 euro (lub równowartość w złotówkach). To kwota, którą ubezpieczyciel może maksymalnie wypłacić w ramach jednego zdarzenia. W praktyce jednak wiele biur decyduje się na wyższą sumę – zwłaszcza gdy obsługują większe firmy lub zajmują się pełną księgowością. Oczywiście, składka za polisę oc dla biura rachunkowego jest wtedy wyższa, ale masz pewność, że w razie nieprawidłowego działania lub zaniechania, będziesz finansowo zabezpieczony.

Czy OC biura rachunkowego obejmuje spóźnione złożenie deklaracji?

Tak, ale tylko wtedy, gdy spóźnienie wynika z przeoczenia lub błędu np. przez pomyłkę w danych, systemowy błąd albo brak podpisu, OC może pokryć szkodę klienta. Ubezpieczenie nie działa jednak, gdy deklaracja nie została złożona celowo lub z rażącego zaniedbania.

Błędy w prowadzeniu ksiąg rachunkowych a OC biura rachunkowego

Każdy księgowy wie, że pomyłki w księgach zdarzają się nawet najlepszym. Niewłaściwe zaksięgowanie faktury, nieprawidłowa ewidencja kosztów czy brak zapisu jednej transakcji – takie błędy mogą prowadzić do błędnych sprawozdań finansowych. Wtedy klient może zażądać odszkodowania. Dzięki OC biura rachunkowego, nie musisz płacić z własnej kieszeni – zrobi to ubezpieczyciel. Reasumując, podstawowy zakres ochrony OC biura rachunkowego zapewnia wparcie finansowe również w takim przypadku.

Co pokrywa OC biura rachunkowego?

OC pokrywa roszczenia finansowe klientów wynikające z błędów Twojego biura. Jeśli przez Twój błąd klient zapłacił wyższy podatek, a następnie zażądał zwrotu pieniędzy, ubezpieczyciel może pokryć jego stratę. Ubezpieczenie biura rachunkowego obejmuje też inne przypadki.

Dodatkowy zakres OC biura rachunkowego

Jeśli obsługujesz duże przedsiębiorstwa, zwykłe OC może nie wystarczyć. Wtedy przydaje się ubezpieczenie nadwyżkowe – dzięki niemu możesz sam ustalić wyższą sumę gwarancyjną i mieć pewność, że nawet duża szkoda nie zagrozi Twojemu biuru.

FAQ - co obejmuje ubezpieczenie OC biura rachunkowego?

Czy polisa OC obejmuje błędy moich pracowników?
Czy OC biura rachunkowego chroni mnie, jeśli źle policzę podatek VAT albo CIT?
Co jeśli spóźnię się z wysłaniem deklaracji?
Skąd mam wiedzieć, jaką sumę ubezpieczenia OC biura rachunkowego wybrać?
Edyta Gąsior. Specjalistka ds. contentu, copywriter Mielec.

Autor artykułu:

Edyta Gąsior

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. W branży content marketingu działa od ponad 5 lat. Dzięki bogatemu doświadczeniu zawodowemu, potrafi w prosty sposób wytłumaczyć skomplikowane zagadnienia. W #RydzowskiTeam jest odpowiedzialna za wysokiej jakości treści na tematy ubezpieczeniowo-finansowe.

Jak oceniasz artykuł?
0.0 / 5
liczba głosów: 0